läsarfråga

Hej!
Jag hittade din blogg i förrgår tror jag, men jag har nog redan läst igenom alla dina inlägg. Jag funderar på att åka som au pair i sommar, efter jag tagit studenten, och har nu hittat en fruktansvärt fin familj i Oxford. Jag är redan nu sjukt nervös över allt, och undrar om du skulle kunna svara på några frågor, och förklara hur det faktiskt är. Jag är så förbannat nervös över att inte hitta någon att umgås med på fritiden, inte för att jag alls har några sociala handikapp, utan, oron bara är där. Hur gjorde du? Hur var det när du träffade familjen första gången, när började du känna dig som hemma? Vad är det härligaste att jobba som au pair, och vad är det jobbigaste? Och vad köper man med sig för gåvor? Ah. Jag bubblar av frågor. Så, det hade varit himla fint av dig om du skulle kunna lugna ner mig. Eller stressa upp mig lite mer, bara jag får lite mer klarhet runt allt.

Fanny




Hej Fanny! Först och främst, det är helt naturligt att vara nervös. Jag menar, man lämnar tryggheten hemma och flyttar in hos främlingar för att ta hand om deras barn! Men du har inget att oroa dig för! Tar frågorna i tur och ordning.

Jag "träffade" vänner på facebook först, eller egentligen var det bara Tova jag pratade med innan jag åkte (som nu är min bff här, woho!). Vi var båda nya i London och vi sågs redan min andra dag! Under tiden har vi lärt känna vänner tillsammans och separat, mest när man festar och sådär. Ett tips är att bli medlem i grupperna Londonsvenskar och Au Pair i London på facebook. Det finns hur många som helst som sitter i samma sits! Jag har även fått en del vänner via barnens skolor, då det finns andra barn som har au pairer där!

Det var såklart nervöst att träffa familjen första gången, det har det varit alla gånger jag varit au pair (3 gånger). Men tänk på att familjen är lika nervös som dig och lika förväntansfulla så oftast blir det bra bara utav det! Jag började känna mig hemma efter första 1-2 veckorna, då man började ta saker ur kylen rent automatiskt eller slå sig ner och kolla på tv bara.

Det härligaste med att jobba som au pair är faktiskt (tro det eller ej) friheten! Du får lön en gång i veckan, du kan utforska hur mycket du vill medan barnen är i skolan och på din fritid, det finns så mycket möjligheter! Att lära känna så mycket nytt folk är himla kul det med!

Det jobbigaste med att vara au pair är när barnen inte lyder eller är bråkiga, speciellt när dem tycker att de inte behöver lyda för att man just är en au pair och inte en förälder. Men detta händer väldigt sällan!

När jag åkte som Au Pair till USA så köpte jag med mig kosta boda glas till föräldrarna och gosedjur till barnen (1 & 3 år gamla), i andra familjen köpte jag en flaska vin till mamman och tre rör med smarties till barnet (5 år). Jag köpte inte med mig några presenter alls till familjen jag är hos nu eftersom att vi bestämde att jag skulle komma hit tre dagar efter att vi haft intervju (lämnade min första familj här i London tidigare än beräknat).

Tycker inte att du ska tveka alls, det är himla kul och en så stor upplevelse att vara au pair! Tveka inte att fråga mer om det är något annat du undrar över! Du kan även kolla i mina arkiv (igen..) och se hur allt gått från början till nu! :)

Kram!



Kommentarer
tova

till fanny om du läser de här! Tveka inte! Det är sjukt kul, mycket lättare än man först tror och en enorm erfarenhet! Jag va också asnervös över att inte hitta några vänner osv men som Sabrina säger så sitter vi alla aupairer i samma sits!!! Bara du hittar en bra familj så tror jag du kommer älska att vara au-pair!!

2011-01-21 @ 11:40:23
URL: http://mesolga.devote.se
halmstadfrida

tack (: även fast inte jag ska åka nu är detta sporrande ord, som jag kommer att behålla o ha kvar i tankarna!

2011-01-21 @ 23:12:33
Fanny

tack så jättejätte mycket för dina svar!

jag avslutade just ett skypemöte med familjen, så nu ser det ut som jag åker i mitten av juli. helt galet.

gud vad jag längtar!



tack än en gång!

2011-01-23 @ 17:18:54
URL: http://stormylife.blogg.se/
Fanny

det blev visst stormylife.blogg.se på förra.

och det är ju fel. haha.

2011-01-23 @ 17:19:49
URL: http://stormylove.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0