Varning för starka bilder!

En liten uppdatering här.. 

Imorse vaknade jag vid 09.00 tiden av att jag hade lite ont i örat. Jag glömde bort min hals och svalde, 3 sekunder senare ligger jag och stortjuter i sängen pga smärtan. Jag tänkte att det här går inte längre, det gör mer och mer ont ju längre tid det går, jag måste till läkaren. Mamma ringde efter att jag hade skickat ett sms och bett om starka smärtstillande då mina vanliga alvedon/ibuprofen inte fungerade. Hon tyckte också jag skulle gå ner till vårdcentralen/jourcentralen och sätta mig och blev väldigt arg när hon fick reda på att jag blivit nekad medicin 2 dagar tidigare. Så jag gick ner på jourcentralen, PACKAT med folk där inne.. Det var 18 nummer före mig när jag kom dit så jag satte mig och pillade med mobilen lite, tror jag sms terrade allt och alla som inte var vakna haha.
 
 
När det äntligen var min tur framme i receptionen för anmälan så kollade sjuksköterskan konstigt på mig och frågade, "var inte du här för ett par dagar sen?" och jag ska då säga "jo" men ut kommer typ "hrjjo". Jag kunde inte prata längre!! Hon bad mig gapa och spärrade upp ögonen när hon kollade in i min hals sedan utbrast hon "Herregud ja du måste in till en läkare nu!". Det fanns dock inga lediga läkare just då utan jag fick en tid att komma tillbaka två timmar senare. Eftersom att jag bor 2 min ifrån jourcentralen så gick jag hem och kollade på tv och försökte äta en piggelin, men misslyckades. 
 
När det närmade sig 14.10 gick jag ner igen och jag fick komma in tidigare dessutom (stående applåd) och min läkare kollade i halsen i 2 sekunder och sa sedan att jag hade en väldigt långt framskriden halsfluss och blev väldigt förvånad över att jag två dagar tidigare blivit hemskickad utan att ens få antibiotika. Han sa även att jag var tvungen att åka direkt till akuten, han misstänkte att jag hade en halsböld och dem måste man skära upp för att tömma på var eller vad det nu är. Väldigt trevlig läkare var det. Jag fick en remiss och begav mig mot akuten. Där fick jag vänta en dryg halvtimme innan det var min tur.
 
Här bröt helvetet loss! Det började med att de undersökte min hals såklart, en läkare och en läkarstudent. Jag har ju knappt kunnat öppna min mun så de fick nästan bända upp den för att se någonting och de kunde konstatera att det var en halsböld, eller början på, de var inte säkra. Eftersom att jag hade problem med andningen ville de kolla så att mina luftvägar var fria så de sprutade ett blått bedövningsmedel i min näsborre (insåg senare att jag var blå i hela näsborren på bussen på väg hem!) och sedan tog de fram en 60 cm lång kamera som de gick via min näsa ner i halsen och ääääåråårhh det var så äckligt!! Jag var ju bedövad så det gjorde inte ont men jag kände när de gick runt i näsa/hals. Såhär såg kameran ut:
 
 
Luftvägarna såg bra ut så efteråt fick jag dricka någon kortisongrej innan de bedövade hela min hals. Det är något av det sjukaste jag varit med om. Först så sprayade dem 4 gånger i min hals med en jätte äcklig stark spray som hade eftersmak av banan, en eftersmak som fick tandläkarens bananlack framstå som godis! Fy farao var äckligt det var. Det kändes som att jag hade en boll i halsen, helt sjukt. Detta var bedövningen som behövdes för att ta den riktiga bedövningen efteråt, vilket var en spruta. Kan ju säga som så att jag hade inte behövt få den äckliga spraybedövningen för sprutan kände jag satan ta mig ändå! DÄR ville jag börja gråta. Efter att jag fått sprutan så skulle dem då försöka ta sönder bölden och det var inte säkert att det skulle lyckas eftersom att den låg på gränsen att räknas som halsböld, men den låg så illa till i struphuvudet att hon var tvungen att få bort den. 3 försök senare så ger hon (och jag) upp. Det gjorde pisseont!! Tänk att någon skär i din hals 3 gånger liksom. Jag fick anitbiotika och 2 olika sorters smärtstillande utskrivit iallafall, men det värsta är.. att imorgon ska jag dit igen och göra om allting..... Men vad som helst, bara jag blir bra igen!
 
Ska visa er tre bilder på min hals nu, så om ni är känsliga så sluta läsa!
Första bilden är tagen i fredags efter att jag varit hos läkaren som sa att det bara var en förkylning (idiot, ser man inte alla vita prickar i hela halsen?). Bild nummer två föreställer min hals imorse. SÅ svullen, förstår ni nu varför jag började gråta bara av att svälja? Och varför jag knappt kunde prata? Lite sämre kvalitet eftersom att jag knappt kunde öppna munnen! Tredje bilden tog jag för en liten stund sedan. Svullnaden har lagt sig lite, antar att det är antibiotikan som kickar in nu. Ser ni mina små sår efter sprutan och när de skar i mig? Haha. 
 
 
 
Nu blev det ett väldigt långt inlägg här, så jag återkommer imorgon när jag varit tillbaka hos dem!
 
 


Kommentarer
Sandra - nyopererad och nagellacksnörd

herregud, vilken jobbig halsfluss?! Jag opererade nyligen bort mina halsmandlar. Är det något du funderar på att göra med`? kram

2013-04-26 @ 14:16:07
URL: http://hotnailpolish.wordpress.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0